امر به منکر:
«وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلالَةٍ كَانَ عَلَیْهِ مِنْ الإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ لا یَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَیْئًا».
کسی که (دیگران را) به گمراهی فرا میخواند گناهانی که پیروان وی انجام میدهند بدون اینکه از (مقدار گناهان) آنها کاسته شود به او نیز تعلق میگیرد.
(56) آداب نوشیدن:
«نَهَى رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وآله وسلم- عَنْ الشُّرْبِ مِنْ فَمِ الْقِرْبَةِ أَوْ السِّقَاءِ»، «زَجَرَ النَّبِیَّ -صلى الله علیه وآله وسلم- عَنْ الشُّرْبِ قَائِمًا».
رسول الله -صلى الله علیه وآله وسلم- از آشامیدن از سر مشک یا ظرف آب نهی فرمود.
رسول الله -صلى الله علیه وآله وسلم- از آشامیدن بصورت ایستاده منع فرمود.
(57) نوشیدن آب در ظرف طلا و نقره:
«لاَ تَشْرَبُوا فِی آنِیَةِ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَلا تَلْبَسُوا الْحَرِیرَ وَالدِّیبَاجَ فَإِنَّهَا لَهُمْ فِی الدُّنْیَا وَلَكُمْ فِی الآخِرَةِ».
در ظرف طلا و نقره آب ننوشید و از پوشیدن لباس ابریشم و دیبا بپرهیزید. زیرا این شایسته آنها (دنیاپرستان و دنیاطلب و كافران) است و شما را در آخرت نصیبی (از آن بهتر) است.
(58) خوردن و نوشیدن با دست چپ:
«لا یَأْكُلَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ بِشِمَالِهِ وَلا یَشْرَبَنَّ بِهَا فَإِنَّ الشَّیْطَانَ یَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَیَشْرَبُ بِهَا».
از خوردن و نوشیدن با دست چپ بپرهیزید، همانا شیطان با دست چپش میخورد و مینوشد.
(59) قطع صلة رحم:
«لا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَاطِعٌ» أی: قاطع رَحِم.
هرگز کسی که قطع صلة رحم میکند در بهشت وارد نخواهد گردید.
(60) بخل در درود فرستادن بر پیامبر:
«رغم أنف رجل ذكرت عنده ولم یصل علی». «البخیل من ذكرت عنده فلم یصل علی».
«خداوند خوار گرداند کسی را که نام من (پیامبر -صلى الله علیه وآله وسلم-) نزد او برده شود ولی او بر من درود نفرستد. کسی که نزد او نامم برده می شود ولی او بر من درود نمی فرستد بخیل است.
(61) سخن ناشایست:
«وَإِنَّ أَبْغَضَكُمْ إِلَیَّ وَأَبْعَدَكُمْ مِنِّی مَجْلِسًا یَوْمَ الْقِیَامَةِ الثَّرْثَارُونَ وَالْمُتَشَدِّقُونَ وَالْمُتَفَیْهِقُونَ».
همانا منفورترین و دورترین شما نسبت به من در روز قیامت از نظر مقام یاوهگویان (بد اخلاق) و پرگویانی (که متکبرانه سخن میگویند) و متکبران هستند.
(62) نگهداری سگ:
«مَنْ اقْتَنَى كَلْبًا إِلا كَلْبَ صَیْدٍ أَوْ مَاشِیَةٍ فإنَّهُ ینقَصَ مِنْ أَجْرِهِ كُلَّ یَوْمٍ قِیرَاطَانِ».
هر کس بجز سگ شکاری، یا سگ مخصوص گله، سگی را نگهداری کند روزانه به مقدار دو قیراط از اجر او کاسته میشود.
(63) آزار رساندن به حیوانات:
«عُذِّبَتْ امْرَأَةٌ فِی هِرَّةٍ سَجَنَتْهَا حَتَّى مَاتَتْ فَدَخَلَتْ فِیهَا النَّارَ» « لا تَتَّخِذُوا شَیْئًا فِیهِ الرُّوحُ غَرَضًا».
زنی گربهای را زندانی کرد و گربه (از شدت گرسنگی و...) جان باخت. آن زن (به خاطر این کار) مستحق دوزخ گردید. «به جانداران سوءقصد نکنید».
(64) ربا:
«لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وآله وسلم- آكِلَ الرِّبَا وَمُؤْكِلَهُ»، «دِرْهَمٌ رِبًا یَأْكُلُهُ الرَّجُلُ وَهُوَ یَعْلَمُ أَشَدُّ مِنْ سِتَّةٍ وَثَلاثِینَ زَنْیَةً».
رسول الله -صلى الله علیه وآله وسلم- رباخوار و موکل آن را لعنت فرمود. (قباحت) یک درهم خوردن ربا دیده و دانسته از سی و شش زنا (بیشتر و) بدتر است.
(65) اعتیاد به شراب:
«لا یَدْخُلُ الجَنَّةَ صَاحِبُ خمْسٍ: مُدْمِنُ خمْرٍ، وَلا مُؤْمِنٌ بِسِحْرٍ، وَلا قَاطِعُ رَحِمٍ، وَلا كَاهِنٌ، وَلا مَنَّانٌ»
پنج گروه (از بهشت محروم اند: 1) کسی که به شراب معتاد گردیده. 2) مسلمانی که به سحر و جادو معتقد است. 3) کسی که قطع صله رحم کند. 4) کاهن (غیبگو و جادوگر) 5) منتگذار (کسی که چیزی میدهد یا خدمتی اندک انجام میدهد و آنگاه منت میگذارد).
(66) دشمنی با دوستان خدا:
«إِنَّ اللَّهَ قَالَ: مَنْ عَادَى لِی وَلِیًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ».
خدوند متعال میفرماید: هر کس با ولی (و دوست) من دشمنی کند او را به جنگ فرا میخوانم.
(67) کشتن ذمی یا پناهنده در دیار اسلامی:
«مَنْ قَتَلَ نَفْسًا مُعَاهَدَةً بِغَیْرِ حَقِّهَا؛ لَمْ یَجِدْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ، وَإِنَّ رِیحَهَا لَیُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ مِائَةِ عَامٍ».
هر کسی شخص ذمی (یا کسی که به بلاد اسلامی پناهنده شده) را به ناحق بکشد در حالیکه بوی بهشت از مسافتی به اندازه صد سال (راهپیمایی) احساس میشود. حتی بوی بهشت هم به مشام وی نخواهد رسید.
(68) اراده و هدف در عمل:
«قَالَ اللَّهُ تَعَالَ: أَنَا أَغْنَى الشُّرَكَاءِ عَنْ الشِّرْكِ، مَنْ عَمِلَ عَمَلاً أَشْرَكَ فِیهِ مَعِی غَیْرِی تَرَكْتُهُ وَشِرْكَهُ».
خداوند متعال میفرماید: من بینیازترین از شرکم، هر کس عملی را انجام دهد که در آن غیر من (خدا) را برای من شریک قرار دهد او را همراه شرکش رها خواهم کرد.
(69) دنیاطلبی:
«وَمَنْ كَانَتْ الدُّنْیَا هَمَّهُ جَعَلَ اللَّهُ فَقْرَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَفَرَّقَ عَلَیْهِ شَمْلَهُ وَلَمْ یَأْتِهِ مِنْ الدُّنْیَا إِلا مَا قُدِّرَ لَهُ».
کسی که (تمام) هم و غمش دنیا (و دنیاطلبی) باشد خداوند فقر را آشکارا به وی نشان میدهد و کارش دشوار میگردد و از دنیا جز آنچه برایش مقدر شده، چیزی عایدش نمیشود.
(70) پنج چیز که باعث بوجودآمدن پنج مصیبت می شود:
«خَمْسٌ إِذَا ابْتُلِیتُمْ بِهِنَّ وَأَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ تُدْرِكُوهُنَّ لَمْ تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ فِی قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى یُعْلِنُوا بِهَا إِلا فَشَا فِیهِمْ الطَّاعُونُ وَالأَوْجَاعُ الَّتِی لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِی أَسْلَافِهِمْ الَّذِینَ مَضَوْا وَلَمْ یَنْقُصُوا الْمِكْیَالَ وَالْمِیزَانَ إِلا أُخِذُوا بِالسِّنِینَ وَشِدَّةِ الْمَئُونَةِ وَجَوْرِ السُّلْطَانِ عَلَیْهِمْ وَلَمْ یَمْنَعُوا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ إِلا مُنِعُوا الْقَطْرَ مِنْ السَّمَاءِ وَلَوْلا الْبَهَائِمُ لَمْ یُمْطَرُوا وَلَمْ یَنْقُضُوا عَهْدَ اللَّهِ وَعَهْدَ رَسُولِهِ إِلا سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ عَدُوًّا مِنْ غَیْرِهِمْ فَأَخَذُوا بَعْضَ مَافِی أَیْدِیهِمْ وَمَا لَمْ تَحْكُمْ أَئِمَّتُهُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَیَتَخَیَّرُوا مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلا جَعَلَ اللَّهُ بَأْسَهُمْ بَیْنَهُمْ».
پنج چیز است که ممکن است بدان مبتلا شوید و به خدا پناه میبرم از اینکه این موارد را دریابید.
1) هیچگاه فحشا و هرزگی در جامعهای شایع و علنی نمیگردد مگر اینکه طاعون و مصیبتهایی که هیچ یک از اقوام قبلی آن را تجربه نکردهاند در میان آنها شایع میگردد.
2) هر گاه قومی کم فروشی کنند و در ترازو و وزن خیانت نمایند خداوند آنها را به دشواریها گرفتار و سالهای سخت (و خشکی) را عاید آنها میکند و پادشاه ظالمی را بر آنان مسلط میگرداند.
3) هر گاه قومی زکات اموال خود را پرداخت نکنند خداوند باران (رحمت) خود را از آنها دریغ میدارد و اگر حیوانات نباشند قطرهای باران بر آنان فرو نمیفرستد.
4) هر آن قومی که پیمان الهی و رسول وی را بشکنند و عهدشکنی نمایند خداوند بیتردید دشمنی بیگانه را بر آنان مسلط میکند که از آنچه دارا هستند از آنها بگیرد (و اموال آنان را به غارت برد).
5) هر قوم یا جامعهای که سران آنان تحت فرامین خدا و قرآن او حکم نکنند خداوند آنان را به جنگهای داخلی گرفتار میکند
نظرات شما عزیزان:
نوشته شده در جمعه 12 آبان 1391برچسب:
,
ساعت 19:0
  توسط محمود
|
|